To se jednoduše řekne, ale hůř udělá. Proč je to ale tolik důležité? Zní to jako klišé, ale příběhy prodávají. Lidé je potřebují. Každý z nás je potřebuje. Nejen v dětství chceme slyšet pohádky, chodíme na filmy do kina, sledujeme seriály v televizi a čteme inspirující články o životech jiných lidí. Vyprávíme si, co jsme prožili. Sdílíme to ostatními. Přáteli, kolegy v práci, při posezení v hospodě. Příběhy jsou nedílnou součástí našich životů. Forma komunikace. Lidská potřeba. Pokud prodáváme zboží či naše vlastní výrobky, příběh nám pomůže vytvořit bližší kontakt, vyvolat emoční zážitek, přitáhnout pozornost a navázat citový vztah. Cesta, kudy se vydat, má mnoho možností.
Váš příběh
Každý má svůj příběh. Jedinečný. Zkuste se zamyslet, co by mohlo potencionálního kupce na druhé straně chytnout za srdce a potažmo za peněženku. Pokud máte jedinečný produkt, je nasnadě prodat kupujícím svůj příběh, jak jste jej objevili. Proč jste do toho šli? Co jste museli překonat? Přinesli jste novou značku na trh? A proč? Protože Vám nejspíš na trhu chyběla a chtěli jste ji učinit dostupnou i ostatním lidem. To je přeci skvělý argument, který se dá rozepsat do pár vět i delšího čtivého článku. Lidé se rádi o Vás dozvědí něco konkrétního.
Příběh produktu
Pokud nejste výrobcem, nemusíte věšet hlavu. Můžete vsadit na příběh toho či onoho produktu. Dá se přeci převzít příběh toho, kdo jej vymyslel či vyrobil. Produkt sám o sobě se v tu chvíli stane nositelem svého příběhu a zasvětí nakupujícího do tajů výroby a důvodu, proč vznikl. Lidé se zajímají o detaily, chtějí získat pocit, že nahlédli do procesu výroby. Dostanou z toho pocit, že oni jediní vědí, jak se produkt vyrábí a jaké jedinečné vlastnosti či funkcionality má. Dostanou další důvod, proč si ho zakoupit.
Příběh kupujícího
Se dá skvěle použít například při formě dropshippingu. Ukážete dalším potencionálním klientům, že se vyplatí výrobek koupit právě u Vás. Že ten kupující před nimi byl spokojený a má radost z toho, co u Vás pořídil. Pokud dostanete dobrou referenci od svého zákazníka, pochlubte se s ní na svém webu či sociálních sítích. Každý má nějakého spokojeného klienta, který bude schopen napsat pár řádků, které pak s jeho svolením zveřejníte. Dodáte tak své obchodní platformě punc důvěryhodnosti, která se nedá nikde koupit.
Příběh praktický
Prostě a jednoduše je v něm podáno, v čem mi produkt pomůže. Ušetří kupujícímu čas, přinese zábavu nebo se stane neocenitelný pomocníkem? Praktická rada a popsání využitelnosti je bezesporu prodejní argument číslo jedna. Rady a tipy jsou jedny z nejvíce hledaných dotazů na internetu. V kombinaci se správnými klíčovými slovy a důrazem na SEO, mohou přinést více ovoce než si dokážeme představit.
Příběh známé osobnosti
Je trochu nákladnější, avšak účinná forma online marketingu. Pokud si pečlivě vyberete blogera či známou osobnost, jejichž fanoušci či čtenáři jsou shodní s Vaší cílovou skupinou, máte vyhráno. Spolupráce s nimi může fungovat dlouhodobě. Stanou se Vašimi brand ambasadorem. Jejich čtenáři mu věří a pokud on sám, bude spokojený s nákupem či Vašimi produkty, přenese tu svou dobrou zkušenost dále. Lidé mu věří, protože s ním prožívají jeho příběhy denně. Pokud spolu vymyslíte i nějakou soutěž, můžete s přehledem získat nové zákazníky, nové fanoušky a přitáhnout k sobě pozornost na sítích.
Příběhem, byť i krátkým, nikdy nic nezkazíte. Uvedete čtivou formou prodejní argumenty, které přesvědčí k nákupu. Některé eshopy mají blog, kde informují o dění u nich, o nových výrobcích a zajímavých informacích ze světa. Mnoho prodejců využívá i sílu PR článků. Zamyslete se, nad tím, co by Vašeho kupujícího mohlo zajímat a nabídněte mu to v líbivé a jedinečné formě. Odlišíte se tím od konkurence a je to jedna z mála věcí, která se nedá okopírovat! A pokud si nejste jisti, ozvěte se nám. Příběhy našich klientů vyprávíme na sítích každý den.
Michaela Závodná
O Meatballs.cz:
Jsme skupina lidí, která vyrostla ve startupech, prošla jejich transformací do korporátu, aby se vrátila k práci na menších a středních projektech. Baví nás nové trendy, technologie, rozmanitost komunikace a růst našich klientů.